Reactie McDonald's België

Diegem — Wij zijn zeer verbaasd om de aantijgingen aan ons adres te lezen. McDonald’s België heeft altijd de verschuldigde belastingen betaald in België. We zijn op alle vlak in regel met de fiscale wetgeving in België en betalen eveneens de sociale zekerheidsbijdragen voor onze medewerkers, belastingen op vastgoed, belastingen op de winst en andere mogelijke taksen opgelegd door de wet. We zijn al meer dan 35 jaar actief in België en worden regelmatig gecontroleerd door de bevoegde overheidsinstanties.

Daarnaast willen wij eveneens de berichtgeving over ons engagement van 500 nieuwe arbeidsplaatsen tegen 2017 weerleggen. Het betreft weldegelijk de creatie van 500 nieuwe arbeidsplaatsen bovenop de bestaande arbeidsplaatsen.

Sinds 2009 zijn het aantal arbeidsplaatsen aanzienlijk toegenomen:

• Januari 2009: 2151 arbeidsplaatsen
  • Januari 2010: 2250 arbeidsplaatsen (99 extra t.o.v. 2009)
  • Januari 2011: 2438 arbeidsplaatsen (188 extra t.o.v. 2010)
  • Januari 2012: 2750 (312 extra t.o.v. 2011)
  • Januari 2013: 2900 (150 extra t.o.v. 2012)
  • Januari 2014: 3122 (222 extra t.o.v. 2013)
  • Januari 2015: 3347 (225 extra t.o.v. 2014)

De 500 nieuwe arbeidsplaatsen waartoe McDonald’s België en zijn franchisenemers zich engageren tegen einde 2017 komen dus bovenop de huidige 3347 medewerkers.

Wij vinden het zeer jammer dat dergelijke valse berichten verschijnen, zeker in deze moeilijke tijden op de arbeidsmarkt. Ons engagement voor het creëren van 500 nieuwe arbeidsplaatsen tegen einde 2017 wordt ondersteund door een ander engagement om - ook tegen 2017 - minstens 250.000 opleidingsuren te geven aan deze medewerkers. McDonald’s België en zijn franchisenemers geloven in ons land en daarom blijven we ons engageren voor de toekomst en blijven we investeren.

Stephan De Brouwer
CEO McDonald’s België

Kristel Muls McDonald’s België

Over McDonald’s België

De 83 Belgische McDonald's restaurants staan onder leiding van 24 franchisenemers. Samen met McDonald’s België stellen zij 4.493 medewerkers tewerk, waarvan 55% jongeren onder de 25 jaar. Meteen vanaf de eerste dag krijgen zij permanente opleidingen. Vorig jaar konden de McDo medewerkers van zo’n 104.751 uren opleiding genieten.

Meer info op: www.mcdo.be - www.facebook.com/McDonaldsBelgie