Opening nieuw McDonald’s restaurant Tongeren: de oudste stad van België krijgt de nieuwste McDonald’s

Tongeren, 4 oktober 2023 – Het is zover! Morgen opent McDonald’s een nieuw restaurant op de Maastrichtersteenweg te Tongeren. Franchisenemer An-Sofie Hendrikx en haar team staan alvast te popelen om de klanten te ontvangen.

Morgen gaan de deuren van het 108ste McDonald’s restaurant van ons land open. Franchisenemer An-Sofie Hendrikx en haar team staan paraat om klanten te ontvangen in het gloednieuwe restaurant. Houttoetsen en zachte kleuren zorgen voor een gezellig interieur waar de klant in alle rust kan genieten van zijn favoriete burger. Binnen zijn er 147 zitplaatsen. Het terras, dat deels een gezellig winterras is dat in de winter dicht kan en dan verwarmd kan worden, heeft 38 plaatsen en voor de kinderen is er een speelruimte.

Het restaurant beschikt over 4 dubbelzijdige bestelkiosken waarop klanten hun bestelling kunnen doorgeven. Vervolgens kunnen ze aan tafel plaatsnemen terwijl hun bestelling bereid wordt en worden ze nadien aan tafel bediend door de medewerkers. Klanten kunnen er ook terecht voor afhaalmaaltijden in het restaurant of via de dubbele drive.

An-Sofie Hendrikx maakt sinds 2005 deel uit van de McDonald’s familie. Nadat ze jaren op het hoofdkantoor van McDonald’s België werkte en er in nauwe samenwerking met de leveranciers onder andere toezag op de kwaliteit van de producten, zette ze in 2019 de grote stap als ondernemer met de opening van een restaurant in Beringen.

Aanwerving en opleiding

“Ik kijk er enorm naar uit om samen met mijn team een succesverhaal van dit nieuwe restaurant in Tongeren te maken. Mijn gloednieuwe team van ruim 60 medewerkers is klaar om klanten te verwelkomen en te bedienen. De afgelopen weken hebben ze allemaal training gevolgd in operationele vaardigheden, voedselveiligheid en hygiëne en in interdisciplinaire vaardigheden zoals teamwork en klantenservice", legt An-Sofie uit.

De opleidingen duren in het totaal 3 maanden voor managers, er zijn 125 opleidingsuren voor elke vaste medewerker en ongeveer 25 uren per student.

Duurzame initiatieven

Het duurzaamheidsbeleid van McDonald’s wordt hoog in het vaandel gedragen. Ook dit nieuwe restaurant in Tongeren brengt heel wat duurzame initiatieven samen.

• De Green Truck, McDonald's eigen afvalverwerkingssysteem dat meer dan 10 jaar geleden werd geïntroduceerd, waarbij afval door de medewerkers in verschillende stromen wordt gesorteerd, vervolgens apart wordt vervoerd in de Green Truck en wordt gerecycleerd.
    Zo wordt droog karton en papier teruggestuurd naar de papierfabrikant, waar het wordt omgezet in gerecycleerd papier of karton, wordt alle gebruikte frituurolie gerecycleerd tot biodiesel en worden plastic en PET-flessen omgevormd tot nieuwe plasticgranulaten.
  • Optimalisering van de afvalsortering in het restaurant; Naast het afvalsorteersysteem in de keuken helpen de nieuwe vuilnisbakken in het restaurantgedeelte de consument om het afval beter te sorteren. Er zijn 4 verschillende sorteerlijnen: vloeistoffen en ijsblokjes, lege bekers, PMD en restafval.
  • 4 oplaadpunten voor elektrische auto's beschikbaar voor klanten op de parking.
  • De zonnepanelen leveren een energiebesparing van 3 ton CO2/jaar en worden aangevuld met 100% groene energie, afkomstig van wind-, waterturbines en zon. Hierdoor komt er jaarlijks zo’n 95 ton minder CO2 in de lucht, wat overeenkomt met de uitstoot van 30 auto’s/jaar.
  • Het gebruik van duurzame bouwmaterialen in het restaurant zoals goede isolatie en LED-verlichting voor zowel binnen als buiten. Die LED-verlichting zorgt voor alle restaurants samen voor een energiebesparing van 575 ton CO2/jaar.
  • Dankzij het invoeren van energiebesparende maatregelen (energiezuinige boilers, warmtepompen, koelcellen…) besparen alle restaurants samen jaarlijks bijna 1,5 miljoen kWh aan elektriciteit. Dat komt overeen met het jaarverbruik van bijna 350 gezinnen.
  • Waterrecuperatie voor het spoelen van de toiletten en het bewateren van de groenzones, wat neerkomt op een jaarlijkse besparing van 1000 m³ drinkwater per restaurant
  • Waterloze urinoirs zorgen voor een besparing van 4 liter per spoelbeurt, wat overeenkomt met 100 m³ drinkwater per urinoir per jaar, ongeveer het jaarlijks verbruik van een gemiddeld gezin
  • Ook de strijd tegen zwerfafval wordt aangegaan. Zo zullen de medewerkers dagelijks alle afval rond het restaurant opruimen.
v.l.n.r.: Krijn Hernotte (Schepen van Economie, Citymarketing en Landbouw), An-Sofie Hendrikx (Franchisenemer), Patrick Dewael (Burgemeester van Tongeren), Johnny Vrancken (Schepen van Ruimtelijke Ordening, Wonen en Patrimonium)

Gezinnen ondersteunen

"Als familierestaurant vinden we het belangrijk om gezinnen in moeilijke tijden te steunen. Deze missie heeft concreet vorm gekregen in de oprichting van het Ronald McDonald Kinderfonds, dat achter het initiatief van het Ronald McDonald Huis staat," legt An-Sofie uit. Het Ronald McDonald Huis biedt een thuis aan gezinnen van kinderen in het ziekenhuis, op een boogscheut van het UZ Brussel in Jette. Daar kunnen gezinnen hun gehospitaliseerde kind omringen en ondersteunen zonder de mentale last van ingewikkelde verplaatsingen en organisatorische problemen. "En in onze restaurants is het altijd mogelijk om via de bestelterminals een donatie te doen om te helpen bij de werking van het Huis," voegt An-Sofie eraan toe.

Klanten zijn voor dine-in & takeaway welkom van maandag tot zondag tussen 10:30 en 22:00. De drive zal van maandag tot zondag open zijn van 10:30 tot 23:00. Het restaurant bevindt zich op de Maastrichtersteenweg 470, te Tongeren.

Voor meer informatie over McDonald’s, gelieve contact op te nemen:

Isabelle Verdeyen – McDonald’s België – [email protected]

Wilma Schippers – McDonald’s België – [email protected]

Laure Miquel-Jean – TBWA Reputation – +32 477 31 71 61 – [email protected]

Amélie Scheepers – TBWA Reputation – +32 495 32 25 63 – [email protected]

Over McDonald’s België

De 108 Belgische McDonald's restaurants staan onder leiding van 25 franchisenemers. Samen met McDonald’s België stellen zij 6.963 medewerkers tewerk, waarvan 62% jongeren onder de 25 jaar. Meteen vanaf de eerste dag krijgen zij permanente opleidingen. Vorig jaar konden de McDo medewerkers van zo’n 130.797 uren opleiding genieten. Sinds zijn komst naar België, 44 jaar geleden, draagt McDonald’s duurzaamheid hoog in het vaandel en nam het hiervoor concrete maatregelen aan zoals het invoeren van 100% groene energie sinds 2007.

Meer info op: www.mcdo.be - www.facebook.com/McDonaldsBelgie

Persberichten in je mailbox