McDonald’s opent restaurant in centrum Brugge

Brugge – Op donderdag 18 december opent McDonald’s een nieuw restaurant in hartje Brugge. Dit restaurant bevindt zich in een uniek pand in de Steenstraat en stelt een 45 medewerkers tewerk, allemaal afkomstig uit de streek. Bij McDonald’s België staat duurzaamheid centraal en daar is dit restaurant in Brugge een mooi voorbeeld van.

McDonald’s creëert 45 nieuwe jobs
Mark De Herdt is als franchisenemer verantwoordelijk voor dit nieuwe McDonald’s restaurant in Brugge. Hij is reeds franchisenemer van het restaurant in Brugge aan de Maalsesteenweg en van het McDonald’s restaurant in Maldegem. Samen met zijn gemotiveerd team kijkt Mark er naar uit om iedereen uit Brugge en omstreken te verwelkomen. "Het nieuwe team bestaat uit een 45 medewerkers die allemaal afkomstig zijn uit de streek. Voor ons zijn motivatie en een goede attitude cruciaal. Ervaring, leeftijd, geslacht of herkomst spelen geen rol bij het selecteren van onze medewerkers”, licht de franchisenemer verder toe.

Unieke locatie
Het nieuwe restaurant bevindt zich op een bijzondere locatie, een voormalig ambachtshuis in de Steenstraat dat dateert van 1527. Dit ambachtshuis had doorheen de jaren diverse bestemmingen. Zo was het naast woongelegenheid ook in gebruik als herberg, later werden er onder andere een beenhouwerij, winkel, ijzerhandel en messenslijperij in ondergebracht.

Omwille van de historische waarde werd dit gebouw met het meeste respect gerenoveerd. Hiervoor werkte McDonald’s België samen met een lokaal architectenbureau uit Brugge. De authentieke elementen werden bewaard, zo is er aan de inkom een archeologische site met een waterput zichtbaar dankzij een glazen plaat. Door de renovatie is het volledige gebouw toegankelijk voor bezoekers en toeristen.

Technologische snufjes
Zoals in alle andere McDonald’s restaurants kan iedere bezoeker in Brugge genieten van gratis Wi-Fi. In het restaurant bevinden er zich ook vier bestelzuilen, aan deze bestelzuilen kunnen klanten op eigen tempo hun keuze maken.

Duurzaamheid staat centraal
McDonald’s België voert een doorgedreven energie- en afvalbeleid. Het nieuwe restaurant integreert een reeks van initiatieven die over de jaren heen werden geïmplementeerd, waaronder:

• Het gebruik van 100% groene energie. Dit beperkt de CO2-uitstoot met 7.300 ton. Dat is maar liefst evenveel als de gezamenlijke uitstoot van 2.000 auto's. McDonald’s België gebruikt in zijn restaurants sinds juni 2007 uitsluitend 100% groene energie. Maar de vermindering in CO2-uitstoot komt vooral voort uit energiebesparingen, zoals led verlichting en airco.
  • Waterloze urinoirs waardoor er in dit restaurant 100.000 liter water per jaar bespaard wordt, wat overeenkomt met het jaarverbruik van één gezin.
  • Volledige recyclage van alle frituurolie tot biodiesel en dit al sinds de jaren ‘90.
  • Ons eigen afvalsorteersysteem: een ecologische vrachtwagen, de Green Truck, haalt afval op in zeven verschillende deelstromen: papier en karton, plastic, keukenafval, frituurolie, eetzaalafval, PMD en KGA (klein gevaarlijk afval).
  • Vloerverwarming op het zolderverdiep, aangesloten is op een warmtepomp

En om de Bruggelingen al helemaal welkom te heten in dit unieke restaurant, kregen zelfs de digitale menuborden een Brugs dialectenbad. De vertaling gebeurde onder het toeziend oog van stadsgids Jo Berten.

Het nieuwe McDonald’s restaurant is gelegen aan de Steenstraat 40 in Brugge en heeft een capaciteit van 140 plaatsen.

Voor meer informatie over McDonald’s en zijn duurzame visie, surf naar www.mcdo.be.

Colette De Raedt PRIDE\
Isabelle Verdeyen PRIDE\