McDonald’s opent nieuw restaurant op Antwerpse Meir

Antwerpen – McDonald’s België opent vandaag de deuren van zijn nieuw restaurant op de Meir in het hartje van de stad Antwerpen. Het nieuwste, Antwerpse McDonald’s restaurant bevindt zich vlakbij het Metro Station Meir ter hoogte van huisnummer 40. Deze vestiging telt 43 medewerkers.

McDonald’s creëert 43 jobs
Antwerpenaar Peter Verhelst staat aan het roer van dit nieuwe restaurant. Peter is reeds franchisenemer van de Antwerpse McDonald’s restaurants op de Keyserlei, Groenplaats en Teniersplaats. Daarnaast is hij ook franchisenemer van de McDonald’s restaurants in Puurs, Aartselaar, Burcht en Sint-Niklaas.

“Mijn nieuw team staat te popelen om jullie te ontvangen! 32 nieuwe medewerkers werden gerekruteerd en worden de weken naar aanloop van de opening klaargestoomd dankzij opleidingen en krijgen nadien nog verdere opleidingen in het restaurant zelf. De overige 11 medewerkers werkten reeds in het restaurant op de Keyerlei en zullen nu werken op de Meir, hun positie op de Keyserlei wordt ingevuld door nieuwe medewerkers”, legt franchisenemer Peter Verhelst uit.

Renovatie met respect voor de geschiedenis van het gebouw
De bepleisterde en beschilderde lijstgevel kreeg zijn huidig uitzicht in 1852 en werd in nauw overleg en in goede samenwerking met Erfgoed Vlaanderen gerenoveerd en op deze manier dichter bij zijn oorspronkelijke glorie van weleer uit 1852 gebracht.

Tijdens de verbouwingen werden in de kelder van het gebouw archeologische vondsten ontdekt, zoals bouwmaterialen, glas, metaal, ... Sommige stukken zijn meer dan 500 jaar oud. Deze unieke vondsten werden in bewaring gegeven aan het erfgoeddepot van de Stad Antwerpen.

Dit nieuwe McDonald’s restaurant is gelegen in een authentiek, historisch pand midden op de Meir in Antwerpen.

Het complex was oorspronkelijk samengesteld uit een voor- en achterhuis. Om deze indeling, en dus ook de geschiedenis van het pand, zichtbaar te maken voor het grote publiek, is er gekozen om grote raamopeningen te maken in de muur. Deze kijken uit op wat overgebleven is van de oorspronkelijke binnenkoer. Met deze ingreep kan iedereen terug genieten van een deel van de gevel van het achterhuis.

Uniek interieur
Ook de binnenzijde van het restaurant werd onder handen genomen. In samenspraak met Monumentenzorg Antwerpen is het oorspronkelijke plafond uit 1852 met prachtige moluren en uitzonderlijke rosas op de eerste verdieping van de voorste kamer hersteld kunnen worden.

Dit nieuwe restaurant is ingericht met het Wood & Stone interieur. De combinatie van hout en steen zorgt voor een heel huiselijke en gezellige sfeer. Het interieur verzamelt ook een aantal straffe namen en ontwerpen uit de designwereld: felrode, iconische Eames stoelen, gezellige lederen Chesterfield zetels, barkrukken van de Franse architect Jean Prouvé, ...

Het restaurant telt 169 zitplaatsen en er zijn 6 bestelkiosken waar klanten op eigen tempo hun keuze kunnen maken.

Duurzaamheid staat centraal
McDonald’s België voert een doorgedreven energie- en afvalbeleid. Het nieuwe restaurant integreert een reeks initiatieven die over de jaren heen werden geïmplementeerd, waaronder:

• 100% groene energie: McDonald’s België gebruikt in zijn restaurants sinds juni 2007 uitsluitend 100% groene energie. Dit beperkt de CO2-uitstoot met 7.300 ton per jaar en is evenveel als de gezamenlijke uitstoot van 2.000 auto's. Maar ook energiebesparingen, zoals LED-verlichting en airco, verminderen de CO2-uitstoot.

• waterloze urinoirs waardoor er in dit restaurant 100m3 water per jaar bespaard wordt, wat overeenkomt met het jaarverbruik van één gezin.

• volledige recyclage van alle gebruikte frituurolie tot biodiesel en dit al sinds de jaren ‘90.

• ons eigen afvalbeheerssysteem: de Green Truck, een speciaal voor McDonald’s België ontworpen vrachtwagen, haalt afval op in zeven verschillende deelstromen: papier en karton, plastic, keukenafval, frituurolie, eetzaalafval, PMD en KGA (klein gevaarlijk afval). Het objectief van deze gesorteerde afvalophaling is afvalstromen te reduceren en te recycleren.

Colette De Raedt TBWA\Pride
Isabelle Verdeyen TBWA\Pride