McDonald’s België maakt de balans op van een uitzonderlijk 2019 en versnelt in 2020 de invoering van duurzame initiatieven

• Vandaag maakte McDonald’s België de balans op van 2019, een uitzonderlijk jaar voor het bedrijf waarbij het aantal klanten steeg met 3 miljoen.
  • 2020 staat in het teken van concrete duurzame acties: McDonald’s België blijft concrete veranderingen doorvoeren om het gebruik van plastic te verminderen en het afvalbeheer te verbeteren.
  • De Green Truck sorteert en transporteert nu al het keukenafval in 6 verschillende deelstromen, die op hun beurt worden verwerkt en hergebruikt. Daarnaast onderzoekt McDonald’s België de mogelijkheid om aan te sluiten bij het project van de Nederlandse collega’s om het restafval uit de zaal te sorteren.
  • 2020 zal ook voor extra werkgelegenheid zorgen: McDonald’s heeft de ambitie om 4 restaurants te renoveren en bijna 10 nieuwe restaurants te openen. Dat betekent een totale investering van bijna 35 miljoen euro. Bovendien wil McDonald’s ook 150 managers aanwerven en opleiden die dan verantwoordelijk zullen zijn voor het runnen van de restaurants.

2019: een groot succes

McDonald’s België heeft een uitstekend 2019 achter de rug. Met een totale investering van meer dan 15 miljoen euro werden 8 restaurants gerenoveerd en opende het 3 nieuwe restaurants in Beerse, Beringen en Dour. De teller staat momenteel op 87 restaurants onder leiding van 23 franchisenemers. 5.405 medewerkers verwelkomen de klanten van ‘s ochtends vroeg en dit dankzij de lancering van het McMorning ontbijtgamma in alle restaurants begin 2019. Vorig jaar konden de medewerkers profiteren van 93.900 uren opleiding.

Stephan De Brouwer, Managing Director van McDonald’s België: “2019 was een bijzonder jaar wat betreft groei en innovatie. In België groeien we nu al 12 jaar lang op een vergelijkbare basis. En in die 12 jaar tijd hebben we onze omzet bijna verdrievoudigd. De steeds fellere concurrentie is een extra stimulans voor de markt. In 2019 zagen we het aantal klanten stijgen met 3 miljoen op een totaal van meer dan 55 miljoen klanten. Hoe hebben we dit voor elkaar gekregen? Voor ons staan het individu, onze klanten en onze medewerkers centraal bij alles wat we doen en elke beslissing die we nemen. Zo maken we echt het verschil. Producten, technologie en procedures zijn er om hieraan bij te dragen.”

Naar aanleiding van de toenemende vraag naar vegetarische producten, breidde McDonald’s België in het voorjaar van 2019 het veggie-gamma uit met onder meer de Veggie Deluxe, McWrap Veggie en Veggie McNuggets.

Daarnaast zet het bedrijf zich ook in voor de lokale gemeenschap en gezinnen. Als familierestaurant wil McDonald’s er zowel in goede als in slechte tijden zijn voor families. Het eerste Belgische Ronald McDonald Huis opende eind 2019 zijn deuren mede dankzij de financiële steun van McDonald’s België en haar 23 franchisenemers. Het huis verwelkomt ouders, broers en zussen van het gehospitaliseerd kind om het gezin samen sterk te houden tijdens deze moeilijke periode. “Naast dit prachtige project dat ons nauw aan het hart ligt, introduceerden we ook de boekjes als alternatief voor een speeltje bij de bestelling van een Happy Meal. Vandaag kiest bijna 1 op de 10 klanten voor het boekje. We zijn dan ook trots dat we kinderen zo kunnen aanzetten om meer te lezen,” vertelt Stephan De Brouwer.

Duurzaamheid als leidraad

Duurzaamheid zit verankerd in de waarden van McDonald’s België. Het bedrijf zet concrete stappen voor het afvalbeheer en de vermindering van plastic om zo een positieve impact op de groei te bereiken. Zo draaien alle restaurants sinds 2007 op 100% groene energie en sorteert en transporteert de Green Truck sinds 2009 alle keukenafval in 6 verschillende deelstromen. Het afval wordt op zijn beurt verwerkt en hergebruikt.

Eind 2019 kondigde McDonald’s het ambitieuze programma ‘Better M’ aan. Zo wil het in heel Europa plastic verpakkingen verminderen alsook de recycleerbaarheid ervan verbeteren. In alle Belgische restaurants werden daarom de papieren rietjes ingevoerd en worden ze enkel nog op vraag van de klant gegeven. Daarnaast zijn ook de ballonnen vervangen door papieren maskertjes.

In 2019 maakten ook enkele andere duurzame initiatieven hun intrede, zoals de lancering van de hybride Green Truck en de McCharge oplaadpaal voor elektrische fietsen.  De partners, waar McDonald’s België mee samenwerkt, hechten bovendien ook veel belang aan duurzaamheid. Onze logistieke partner HAVI voorziet in haar eigen energiebehoefte, dankzij de windturbine die het bouwde op de site van het distributiecentrum in Olen. De overtollige elektriciteit gaat naar het net.  Een geoptimaliseerde belading van vrachtwagens vermindert bovendien ook de CO2-uitstoot. McDonald’s België onderzoekt samen met de Nederlandse collega's de mogelijkheid om aan te sluiten bij het project om het restafval uit de zaal te sorteren, zodat het kan verwerkt worden tot grondstoffen voor bouw of compost.

In 2020 wil het bedrijf de zoektocht naar duurzame oplossingen  verder zetten. Voor de zomer wordt het plastic bestek vervangen door houten bestek voor de klanten. Vanaf 1 januari worden de Milkshakes en de Parfait geserveerd in nieuwe kartonnen bekers en de McFlurry deksels achterwege gelaten. Water, bier en sap worden ook geserveerd in kartonnen bekers die enkel gegeven worden op vraag van de klant. Tegen 2025 zullen alle verpakkingen die McDonald’s in haar restaurants gebruikt, gemaakt zijn van herbruikbare, gerecycleerde of gecertificeerde materialen.

“De maatregelen om ons afval beter te beheren, om het gebruik van plastic te beperken en om onze verpakkingen te verduurzamen, zijn een logisch vervolg op onze duurzame aanpak in België. We willen onze ecologische voetafdruk verkleinen en we weten dat onze klanten dat ook willen. Het ‘Better M’ programma voerde verschillende testen uit bij klanten over heel Europa die ervoor zorgden dat we al enkele grote veranderingen konden doorvoeren in onze verpakkingen. Uiteraard blijven we duurzame oplossingen ontwikkelen waar onze klanten naar op zoek zijn. Zonder de ervaring uit het oog te verliezen die ze gewoon zijn en appreciëren bij McDonald’s,” zegt Stephan De Brouwer.

Vooruitblik op 2020

McDonald’s België is van plan om zijn groei te versnellen in 2020 met de ambitie om 4 restaurants te renoveren en bijna 10 nieuwe restaurants te openen. Dat betekent een totale investering van bijna 35 miljoen euro. 2020 staat dan ook voor het creëren van extra werkgelegenheid voor het bedrijf. Naast nieuwe teamleden, wil het ook 150 managers aanwerven en opleiden die zullen instaan voor het runnen van de restaurants.

Kristel Muls McDonald's België
Aurélie Coeckelbergh TBWA\Pride