McDonald’s België: 35 jaar geschiedenis voor een duurzame toekomst!

Brussel, 21 maart 2013 – McDonald’s België blaast vandaag 35 kaarsjes uit en stelt voor deze gelegenheid een reeks gefilmde interviews voor die enkele sleutelmomenten van de voorbije 35 jaar in beeld brengen. De filmpjes zijn te vinden in de rubriek ‘De onderneming’ op www.mcdonalds.be. Ook kondigen McDonald’s België en zijn franchisenemers aan dat ze de komende drie jaar in België 500 nieuwe arbeidsplaatsen zullen creëren en in totaal 60 miljoen euro gaan investeren. En er is nog meer nieuws: de restaurantketen lanceert ook een totaal nieuw assortiment met de McBaguette.

Van een stukje Amerikaanse droom tot een sterke, lokale integratie

McDonald’s België bracht een stukje Amerika naar België toen het eerste restaurant op 21 maart 1978 zijn deuren opende aan het Beursplein in Brussel. Dit betekende het begin van een mooi verhaal. Vandaag hebben we maar liefst 65 restaurants, waarvan er 64 worden uitgebaat door gedreven franchisenemers, die lokaal werk creëren en nauw samenwerken met lokale leveranciers. Zo komen al onze broodjes uit de Belgische bakkerij in Olen.

McDonald’s België innoveert constant, bijvoorbeeld met nieuwe producten die specifiek afgestemd zijn op de smaak en vraag van de Belgen: de Belgo, Royal-O-Fish, Parfait, McFlurry™ Speculoos, enz. Dat is een van de redenen waarom in 2012 liefst 38 miljoen bezoekers hun weg vonden naar een Belgisch McDonald’s restaurant. Op 27 maart wordt een nieuw assortiment gelanceerd met de McBaguette Bearnaise , een Frans stokbrood met 2 hamburgers van puur rundvlees, emmentalerkaas, bataviasla en bearnaisesaus.

Uniek samenwerkingsmodel

McDonald’s België hecht veel belang aan sterke, lange termijn partnerships, zowel met zijn  franchisenemers als met zijn leveranciers.

Vandaag de dag stelt McDonald’s België en haar franchisenemers 2900 mensen tewerk. Het bedrijf en zijn franchisenemers moedigen hun werknemers aan een opleiding te volgen via het Atillaproject. In 2012 stond de teller op 67.984 interne opleidingsuren en volgden 137 managers een opleiding in het buitenland. Bovendien heeft McDonald’s België onlangs de eerste plaats veroverd op de lijst van ‘Best Workplaces 2013’ in België. Monica De Coninck, Minister van Werk erkent “het belang van die ondernemingen die een duurzaam beleid ontwikkelen, inzetten op diversiteit en investeren in opleiding”.

Vastbesloten om de kwaliteit continu te verbeteren

Dankzij zijn Amerikaanse roots bezit McDonald’s België een unieke knowhow inzake hygiëne en voedselveiligheid. Naast het systeem van traceerbaarheid dat begin jaren 90 werd ingevoerd, dragen interne en externe controles actief bij tot de kwaliteit van de producten. De voedselcrisissen die de voedingssector zwaar hebben getroffen, hebben de geloofwaardigheid van McDonald’s België alleen maar doen toenemen, want dankzij zijn expertise is het bedrijf een voorloper in de sector.

McDonald’s België gaat voluit voor transparantie. De consumenten worden uitgenodigd om met de leveranciers kennis te maken en de keukens te bezoeken. Zo krijgen ze alles te zien, van veld tot vork. Dit jaar kunnen consumenten de leveranciers en landbouwers uit hun streek ontmoeten, wanneer deze in de buurt van een McDonald’s restaurant hun producten en productiemethodes komen voorstellen op de Open markten. “Vertrouwen is van kapitaal belang, net zoals respect voor onze teams, het milieu en de maatschappij waarin we leven. Dit is fundamenteel om te kunnen groeien en standhouden”, zegt Stephan De Brouwer, Managing Director van McDonald’s België.

Fundamenten voor een duurzame toekomst

Voor de komende drie jaar zijn 500 nieuwe banen en investeringen voor een bedrag van 60 miljoen euro gepland, hoofdzakelijk voor de bouw en herinrichting van restaurants.

We zullen ervoor zorgen dat we vandaag beter zijn dan gisteren en morgen beter dan vandaag”, besluit Stephan De Brouwer.

***

Over McDonald’s België. 64 van de 65 Belgische McDonald's restaurants staan onder leiding van 21 franchisenemers. De 65 restaurants zijn goed voor meer dan 38 miljoen bezoekers per jaar. McDonald’s België en zijn franchisenemers kondigen 500 nieuwe arbeidsplaatsen en een investering van € 60 miljoen aan tegen einde 2015. Het bedrijf onderscheidt zich door te investeren in mensen, innovaties en milieu.

Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met:

Kristel Muls - McDonald’s België - Tel. 02 716 04 50

Karima Ghozzi – PRIDE - 0485 12 77 79 - [email protected]