Complete metamorfose voor McDonald’s Leuven: Leuvense street art, strak design en warme houtelementen

Morgen 24 juni heropent het McDonald’s restaurant van Leuven na twee weken intensieve verbouwingswerkzaamheden. Een complete metamorfose waarbij duurzaamheid en de ervaring voor Leuvenaars centraal staat.

Urban look met Leuvense graffiti

McDonald’s België en David Cleynhens, franchisenemer van het restaurant, zijn bijzonder fier op het resultaat van twee weken grondige verbouwingswerkzaamheden. De bezoekers wacht een grote verrassing, want het restaurant is amper herkenbaar. De volledige binneninrichting werd opgefrist. Het interieurconcept is een reflectie van het straatbeeld van een jonge, dynamische stad als Leuven. Het restaurant combineert een uitgesproken urban uitstraling met de graffiti, strak design en warme houttoetsen.

In samenwerking met de stad werd graffiti artiest Benjamin van der Maas ofwel The Koi Fish, die deel uitmaakt van een internationale crew van 12 graffiti artiesten verspreid over elk continent, uitverkozen om een eigentijdse street art op een muur in het restaurant te spuiten. Het resultaat is een eclectische versie van een hamburger waarbij de ingrediënten in een gestroomlijnde beweging zijn en de levendige dynamiek en passie weergeeft waarmee McDonald’s keer op keer probeert haar concept verscherpt. Niet minder dan 20 uren had hij nodig om zijn  kunstwerk te realiseren. Leuvense filmmaker David Jacowbski en muziekmaker Vicking bundelden de krachten om dit proces in beeld te  brengen. Het resultaat ziet u in bijlage.

De binneninrichting werd grondig verjongd”, legt franchisenemer David Cleynhens uit. “Natuurlijke materialen zoals baksteen, hout en leder nemen nog altijd een belangrijke plaats in, maar het interieur bevat een uitgesproken urban feel dat helemaal past bij deze bruisende locatie. We vonden het ook belangrijk om de lokale creativiteit bij jongeren aan te moedigen. Daarom ben ik bijzonder fier op de samenwerking met Benjamin die deze prachtige graffiti in het restaurant ontworpen heeft en sta ik te popelen om de Leuvenaars hier vanaf morgen met open armen te ontvangen.”

Het restaurant werd ook uitgerust met digitale menuborden aan de besteltoog en de nieuwste generatie bestelkiosken, waar de klant zijn bestelling zelf kan ingeven en betalen. USB aansluitingen zijn over het hele restaurant in de tafels geïntegreerd waardoor klanten makkelijk de smartphone of tablet kunnen opladen.

Duurzaamheid staat centraal

McDonald’s hecht veel belang aan duurzaamheid. Dit restaurant is dan ook heringericht met duurzame en energiezuinige materialen. Daarnaast draait dit restaurant, net zoals de 75 andere restaurants van McDonald’s België, volledig op groene energie, waardoor de CO2-uitstoot met 7.300 ton per jaar beperkt wordt. Dankzij waterloze urinoirs zal er jaarlijks 100m3 water bespaard worden wat overeenkomt met het jaarverbruik van één gezin. Dit zijn slechts enkele van de duurzame initiatieven die leiden tot een forse energiebesparing.

Kristel Muls McDonald's België