Vanaf morgen nieuwe a-frit naar McDonald’s Eke!

Eke (Nazareth), 7 december 2020 – Morgen opent McDonald’s een nieuwe vestiging in Eke naast warenhuis Makro. Doorwinterde franchisenemer François Bouillon kijkt ernaar uit om er samen met zijn team een succesverhaal van te maken. Het restaurant heeft aandacht voor tal van initiatieven die bijdragen aan een duurzame toekomst.

Franchisenemer François Bouillon en zijn team heten vanaf morgen iedereen welkom in het nieuwe restaurant in Eke. Het restaurant heeft 4 dubbelzijdige digitale bestelkiosken en een dubbele Drive-in, waar twee wagens tegelijk hun bestellingen kunnen doorgeven op een digitaal menubord. “Eke wordt mijn 6de restaurant, na Froyennes, Moeskroen, Roeselare, Kortijk en Ath, maar elke keer opnieuw is het spannend om een nieuwe vestiging te openen. Ik ben heel enthousiast over het team dat we hebben samengesteld en ze zijn één voor één heel gemotiveerd om aan de slag te gaan. Ik ben tevreden dat ik deze jobs kan aanbieden in de huidige crisis, die de tewerkstelling in de horeca ernstig aantast”, zegt François.

Aanwerving en opleiding

François sloeg enkele maanden geleden de handen in elkaar met VDAB om samen op zoek te gaan naar 45 medewerkers, waaronder 5 managers. De geselecteerde kandidaten kregen de voorbije weken een interne opleiding om belangrijke praktische vaardigheden, zoals hygiëne- en voedselveiligheidsregels, onder de knie te krijgen.  Bovendien krijgen ze vanaf de eerste werkdag soft skills op de werkvloer aangeleerd, zoals teamwork en klantgerichtheid.

Duurzame initiatieven

Duurzaamheid wordt hoog in het vaandel gedragen door McDonald's België, dat sinds zijn aankomst in België meer dan 40 jaar geleden een hele reeks maatregelen heeft genomen. Ook in de nieuwe vestiging in Eke is er aandacht voor, waaronder:

• De Green Truck, het eigen afvalbeheersysteem dat McDonald’s 10 jaar geleden heeft opgezet en waarbij afval in verschillende stromen gesorteerd wordt door de medewerkers om vervolgens afzonderlijk te vervoeren in de Green Truck en te recycleren. Zo wordt droog karton en papier teruggestuurd naar de papierfabrikant, waar het wordt omgezet in gerecycleerd papier of karton, wordt alle gebruikte frituurolie gerecycleerd tot biodiesel en worden plastic en PET-flessen omgevormd tot nieuwe plasticgranulaten.
  • Een actieve strijd tegen zwerfafval omdat dit een plaag is voor de buurt en het milieu. Zo zullen de medewerkers twee keer per dag in een straal van 300 m alle afval opruimen met een elektrische bakfiets.  worden ook stickers op de bestelzakken geplakt om de aandacht erop te vestigen het afval in de vuilnisbak te deponeren.
  • Het gebruik van duurzame bouwmaterialen: dankzij goede isolatie en LED-verlichting voor zowel binnen als buiten. Die LED-verlichting zorgt voor alle restaurants samen voor een energiebesparing van 575 ton CO2/jaar.
  • De zonnepanelen in dit restaurant leveren een energiebesparing van 3 ton CO2/jaar en worden aangevuld met 100% groene energie, afkomstig van wind-, waterturbines en zon. Hierdoor komt er jaarlijks zo’n 95 ton minder CO2 in de lucht, wat overeenkomt met de uitstoot van 30 auto’s/jaar.
  • Dankzij het invoeren van energiebesparende maatregelen (energiezuinige boilers, warmtepompen, koelcellen…) bespaart McDonald’s België met alle restaurants samen jaarlijks bijna 1,5 miljoen kWh aan elektriciteit. Dat komt overeen met het jaarverbruik van bijna 350 gezinnen.
  • Waterrecuperatie voor het spoelen van de toiletten en het bewateren van de groenzones, wat neerkomt op een jaarlijkse besparing van 1000 m³ drinkwater per restaurant.
  • Waterloze urinoirs zorgen voor een besparing van 4 liter per spoelbeurt, wat overeenkomt met 100 m³ drinkwater per urinoir per jaar, ongeveer het jaarlijks verbruik van een gemiddeld gezin.

Een nieuwe, veilige, maar plezierige en ontspannen ervaring

Deze nieuwe vestiging heeft een grafisch Geometry decor dat gekenmerkt wordt door een visgraten vloer met betonlook, een witte tegelmuur en unieke artworks. Alles samen zorgt dit voor een strakke en moderne look. Het restaurant heeft een maximumcapaciteit van 120 zitplaatsen en 64 terrasplaatsen, die momenteel voorlopig jammer genoeg niet toegankelijk zijn gezien de huidige veiligheidsmaatregelen in de horeca. Klanten zijn in het restaurant welkom aan de dubbele Drive-in en voor afhaalmaaltijden waarvoor 4 dubbelzijdige bestelkiosken aanwezig zijn. Gezien de huidige veiligheidsmaatregelen gaat het restaurant voorlopig open met aangepaste openingstijden. Klanten zijn er welkom tussen 11u ’s morgens en 22u ’s avonds.

Uiteraard zijn er strenge maatregelen om de gezondheid van de medewerkers en klanten te garanderen. Zo is contactloze bediening de nieuwe standaard geworden om de sociale afstand en de veiligheid in het restaurant te garanderen, worden alle klanten gevraagd om de handen te ontsmetten bij het binnengaan in het restaurant en wordt er aangedrongen op contactloos of elektronisch betalen. Daarnaast draagt elke medewerker een mondmasker en dragen medewerkers die klanten bedienen ook handschoenen.

Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen:

Kristel Muls – McDonald’s België – kristel.muls@be.mcd.com

Laure Miquel-Jean – PRIDE – +32 477 31 71 61 – laure.miquel-jean@tbwa.be